Natuurschool
"Klavertje 4” Visie:
"Klavertje 4” is een kleuterschool, vestiging van Vrije Basisschool
Grotenberge. Hiermee is dit schooltje
uniek in zijn regio: elke dag worden de kleuters met de beste zorg omringd in
een warm nest.
Klavertje 4 heeft in het verleden altijd veel ingezet op lichamelijke
ontwikkeling en levensecht onderwijs, aansluitend op de leefwereld van de
kleuters.
Wij willen nog meer inzetten op buitenactiviteiten en ons profileren als
"Natuurschool Klavertje 4”.
We trekken met onze kleuters naar
het nabijgelegen speelbos DrOOmbergen en organiseren bijna dagelijkse
leermomenten in het bos waarbij de kleuters ‘NATUUR-lijk spelen en leren’.
Vanuit de missie om kinderen te laten
groeien tot evenwichtige en betrokken personen hebben wij veel aandacht voor de
eigen leefomgeving, de natuur, gezondheid en milieu.
We willen dat kinderen leren samenwerken,
verantwoordelijkheid leren nemen en zelfstandig worden met respect voor elkaar en de omgeving. Dit
doen we door onze focus te leggen op milieu educatie.
We streven naar een klimaatgezonde speelplaats waar elk kind een plek moet kunnen vinden waar hij/zij zich goed, veilig en geborgen
voelt. Waarbij alle kleuters zich op eigen tempo en interesse kunnen
ontplooien.
Ons kleuteronderwijs en bijhorende activiteiten zijn geënt op 4
kernwoorden.
(de blaadjes van de
geluksklaver) :
- NATUUR-lijk spelen
- Milieu
- Beweging
- Gezondheid
Deze zijn met elkaar verbonden en vormen
een rode draad doorheen ons onderwijs en lesactiviteiten.
NATUUR-lijk spelen
Wij willen zoveel mogelijk naar ‘buiten’
trekken voor onze activiteiten. Daarom streven we naar het realiseren van een
groene en avontuurlijke speel- en leerplek op maat van de kleuters. We ijveren
naar het creëren van aanleidingen tot spel met natuurlijke materialen waarbij
de fantasie en de creativiteit van de kleuters worden geprikkeld.
De natuur biedt hen kansen tot sociale
ontwikkeling: samen op avontuur gaan, samen genieten, samen onderzoeken, …
samen spelen zonder kant-en-klaar materiaal.
De natuur prikkelt hun zintuigen:
horen, zien, voelen, ruiken en proeven.
Kleuters krijgen de kans om leeftijdsdoorbrekend te werken. Zo leren ze
veel van elkaar en zorgen voor elkaar.
Naast de persoonsgebonden ontwikkeling is
er ook de cultuurgebonden ontwikkeling
met aandacht voor oriëntatie op de wereld, het uiten van hun indrukken via het
muzisch omgaan met de materialen uit de natuur. Wiskundige activiteiten rond
hoeveelheden, vergelijken, sorteren, verbanden leggen, meten met natuurlijke
maateenheden, ruimtelijke oriëntatie en relatie krijgen alle
ontwikkelingskansen.
Kortom via NATUUR-lijk spelen krijgen de
kinderen kansen om zich optimaal te ontplooien.
Milieu: engagement voor duurzaam samenleven
Het contact met de natuur is van
primordiaal belang voor de ontwikkeling van het kind. Door de vergroening van
onze leer- en leefomgeving werken we mee aan het verhogen van de natuurwaarde
en dus de biodiversiteit.
De kleuters nemen verantwoordelijkheid op
voor zichzelf en anderen. Ze nemen mee actie en
initiatief bij het sorteren van het afval, het zuinig omgaan met water,
het mee helpen onderhouden en verzorgen
van de groenten - en plantenbakken, groene plekken en dieren.
Kleuters leren zorgzaam omgaan met mens,
dier en natuur. Leren milieubewustzijn .
Beweging:
Wij zetten in op dagelijkse beweging van onze kleuters. Wij stimuleren uitproberen, zelfs uitdagingen
aan te gaan.
De klimaatgezonde speelplaats, het
speelbos, de landelijke open ruimte zijn ideale terreinen waarbij de kinderen
uitdagingen kunnen aangaan. Het
aanbieden van reliëf, een variatie aan uitdagende spelaanleidingen zorgen voor veel en
gevarieerd bewegen en een gezond lichaam.
Kleuters leren omgaan met bewegingsruimte en –tijd. Leren vlotheid,
behendigheid, klimmen, klauteren, lopen, springen, uithouden en ontwikkelen
lenigheid in de natuur.
Daarnaast zetten de 2 – wekelijkse zwembeurten de aandacht voor
lichamelijke ontwikkeling nog extra in de verf.
Gezondheid:
De
groene omgeving die wij rond de school creëren en het dagelijks hierin
functioneren biedt onze kleuters een ‘gezonde omgeving’. Met onze
klimaatgezonde speelplaatsen creëren we een gezonde zuurstofrijke
‘openluchtschool’. Kinderen die regelmatig spelen in een natuurlijke omgeving
bezitten een betere motoriek en zijn minder vaak ziek.
Kinderen krijgen de kans om eetbare
vruchten en kruiden te plukken, om groenten te
oogsten en er mede verantwoordelijk voor te zijn.
Daarnaast hebben wij een samenwerkingsakkoord met het plaatselijke bedrijf
"Allgro” waardoor wij gezonde fruitmomenten van onze kleuters kunnen
verzekeren! En met kleine voetafdruk!
Dit project willen wij als school
niet alleen realiseren. Wij zetten in op
participatie van de ouders (bewustwording) en van de buurtbewoners. Wij rekenen op hen om mee de "groene omgeving”
uit te bouwen en in de toekomst te beheren!
Wij werken niet alleen aan een "gezonde” school maar ook aan een "gezonde”
buurt.